تبلیغات
پرتال فناوری اطلاعات ایران - مطالب فروردین 1394
 
پرتال فناوری اطلاعات ایران
SKype:reza.arefan www.facebook.com/reza.arefan
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : رضا عارفان
موضوعات
مطالب اخیر
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

یک چکیده خوب ‌ باید حاوی‌ بخشهای زیر باشد:

 

  1.  حقایق‌ واصول‌ بكار برده‌ شده‌
  2.  روشها
  3.  نتایج‌ اصلی‌
  4.  اهمیت‌ نتایج‌ و تعبیر و تفسیر آنها

 

چكیده‌ مقاله‌ باید حاوی‌ مطالب‌ و حقایق‌ یافت‌ شده‌ در كار تحقیقی‌، و مهمترین‌ نتایج‌ و میزان‌ اهمیت‌ كار انجام شده بوده‌ ومعنی‌ هر یك‌ از یافته‌ ها را بیان‌ نماید. نباید در چكیده‌ مطالبی‌ رابیان‌ نمود كه‌ در مقاله‌ نیامده‌ است‌  بلكه‌ بایدیافته‌ های‌ مرتبط بامقاله‌ را در برداشته‌ و دقیق‌ باشد .

نباید در قسمت‌ چكیده‌ از عباراتی‌ مثل‌ "اهمیت‌ یافته‌ ها در این‌ مقاله‌ بحث‌ شده‌ است‌..." استفاده‌ نمود زیرا این‌عبارت‌ و نظایر آن‌ هیچگونه‌ اطلاعاتی‌ را به‌ خوانندگان‌ نمی‌ دهند و غیر مفید هستند و فقط محدودیت  استفاده از كلمات را برای شما بیشتر می كنند.(سقف150كلمه)- . بجای‌ اینها باید یافته‌ ها راذكر نموده‌ و بیان‌ كنید كه‌ چرا این‌ یافته‌ ها مهم‌ هستند .

چهار جزء اصلی‌ هر چكیده‌ عبارتند از :

1 - یافته‌ هایتان‌ ، یا چیزی‌ كه‌ قصد یافتن‌ ‌ آنرا داشته‌اید. این‌ موضوع‌ ممكن‌ است‌ قبلا در قسمت‌ عنوان‌مقاله‌ ذكر شده‌ باشد.

2 - اگر روشهای‌ بكار برده‌ شده‌ در كار تحقیقی‌ جالب‌ هستند توضیحی‌ راجع‌ به‌ آنها ذكر كنید در غیر اینصورت لزومی‌ به‌ اینكار نیست‌ .

3 - نتایج‌ اصلی‌ كار را همراه‌ با تعابیراصلی آنها بصورت شفاف وواضح ذکرکنید.هرگزنبا ید از توصیفات‌ مبهم‌ استفاده‌ نمائید.  تعبیر و تفسیر‌ از نتایج‌ را براساس‌ اهمیت‌ ، كاربرد و استنباط‌ از آنها ذكر نمائید .

4-حجم یك چكیده نباید بیش از 150كلمه باشد.

هر یك‌ از موارد فوق‌ را حداكثر در چند جمله‌ ذكر نموده‌ و از كلمات اختصاری‌ كه در متن‌ استفاده‌ نموده‌ایدو یا خود آنها را مخفف‌ كرده و به اختصار آورده اید، در قسمت‌ چكیده‌ استفاده‌ ننمائید. در چكیده‌ از اشكال‌ و جداول‌ استفاده‌ ننموده‌ و به‌آنها آدرس‌ هم‌ ندهید. از عبارات‌ ساده‌ و مسلم‌ همراه‌ با مقادیر و اعداد استفاده‌ كنید. مثلا بنویسید:"هشتادوشش‌ درصد ( 86%) بیماران‌ بعد از درمان‌ سلامت‌ خود را به‌ دست‌ آوردند "

در چكیده جملات‌ را طوری‌ ننویسید كه‌ نیاز باشد به‌ منبعی‌ آدرس‌ بدهید ولی‌ اگر لازم‌ شد كه‌ درچكیده‌ به‌ منبعی‌ آدرس‌ دهید باید تمام‌ مشخصات‌ منبع‌ یعنی‌: زمان‌ چاپ‌ ، نام‌ نویسندگان،‌ نام‌ مجلة‌ و غیره‌ راذكر كنید .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 4 فروردین 1394
رضا عارفان

ساختار یک پروپوزال خوب چگونه است ؟

شکل پروپوزال بنا بر هدفی که از آن دارید و یا به مقتضای رشته تحصیلی شما می تواند قدری متغیر باشد. اما شکل بندی بنیادین آن ، همواره باید شامل عنوان بندی ها و بخش های زیر باشد :

1- موضوع تحقیق ( Project Title )

ذیل این عنوان می بایست عنوان دقیق تحقیق خود را ذکر کنید. برای مثال :

Project Title:     Women Role in Southeast Thailand

2- توضیح موضوع و اهمیت آن ( Importance and Statement of Topic )

در این بخش می بایست جوانب موضوع ، چگونگی ارتباط آن با رشته تحصیلی مورد نظر ، و اهمیت موضوع به لحاظ علمی و کاربردی را توضیح دهید.

3- ادبیات تحقیق و پژوهش های مرتبط ( Review of Literature and Relevant Topics)

زیر این عنوان ، باید توضیح مختصری درباره پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده بدهید. در این بخش در واقع باید به ذکر پژوهش هایی بپردازید که شما قصد دارید یافته های آن ها را تکمیل کنید ، اشتباهات آن ها را رفع نمایید و یا نتایج آن ها را رد کنید.

4- اهداف و فرضیه ها ( Aims and Hypothesizes )

در این بخش باید به ذکر نتایجی بپردازید که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت. توضیح دهید که از انجام تحقیق چه هدفی دارید؟ به کدام سمت حرکت می کنید؟ و فکر می کنید به کجا خواهید رسید؟

5- روش ها و ابزار های تحقیق ( Methodology )

در این قسمت توضیح دهید که در انجام پروژه از چه روش های علمی سود خواهید برد و چه ابزارهایی را برای رسیدن به اهداف تحقیق به خدمت خواهید گرفت.

6- منابع( References )

فهرستی از منابعی که فکر می کنید از آن ها استفاده خواهید کرد و به کار شما مرتبط هستند را الفبایی و منظم کنید و در این بخش بیاورید.


بیان مسئله یا مشکل (ضروری اجرای پژوهش)
بیان مسئله باید مختصر و دقیق (حداکثر 1 صفحه) و با ذکر منابع نوشته شده و در نگارش آن به نکات زیر توجه کرد.
1- مسئله و مشکل چیست؟ با جملاتی کوتاه و شیوا ماهیت، شدت، وسعت و عوامل موثر بر مسئله را ذکر کنید
2- به پیامدهای مسئله و خطرات ناشی از آن اشاره کنید؟
3- چرا انجام پژوهش مورد نظر لازم است و با توضیح و ارائه راه حل، اهمیت موضوع طرح و ضرورت آن را توجیه نمائید.
نکته: بلافاصله پس از بیان مسئله باید تمام مخففها و اصطلاحات و منابع مورداستفاده در پائین بیان مسئله توضیح و نوشته شوند.


بررسی متون (منابع)

در بررسی متون با مراجعه به کتب، مجلات داخلی و خارجی، تماس با سایر محققین و استفاده از بانکهای الکترونیک داخلی و خارجی می‌توان مروری بر مطالعات سایر محققین در زمینه کار خود یا مشابه آن داشت و با مطالعه آنها از تجربیات و نتایج بدست آمده استفاده کرده و از متدولوژی طرح، روشهای نمونه‌گیری و آتالیزهای آماری آنها در جهت تحقق انجام یک تحقیق مفید و درست بهره برد.

نکته: در پایان این قسمت نیز ذکر منابع ضروری می‌باشد (حداقل 3 منبع)


اهداف، سئوالات، فرضیات (با توجه به موضوع پژوهش)

اهداف یک پروژه تحقیقاتی خلاصه آنچه که باید با انجام مطالعه به آن برسیم را بیان میکند.

1- هدف کلی:

آنچه که مطالعه به طور کلی به آن دست خواهد یافت را هدف کلی می‌گویند و هدف کلی در واقع همان عنوان مطالعه است با این تفاوت که با لغتهای قابل اندازه‌گیری مثل «تعیین یا شناخت» که معنی و کاربرد دقیق و واضحتری دارند شروع میشود.

مثال: عنوان موضوع: بررسی میزان  تماشای برنامه های تلویزیونی در روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی  در سال 1387


2- اهداف اختصاصی (یا ویژه یا جزیی): این اهداف باید واقع‌بینانه مطرح شده و به آنچه که مطالعه برای حل آن طرح‌ریزی شده متمرکز باشند.اهداف جزئی در واقع جزئی از هدف کلی بوده و اگر به خوبی تنظیم شوند ما را هم چنین به طراحی روش تحقیق و نحوه گردآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها هدایت خواهند نمود.


هدف جزئی:

نباید از قالب هدف کلی خارج بوده و باید به جنبه‌های اساسی مطالعه محدود باشد.در اهداف جزئی هم باید از افعالی نظیر تعیین کردن، مقایسه‌کردن، اثبات‌کردن، محاسبه‌کردن و برقرارکردن استفاده کرد و از به کارگیری افعال مبهم نظیر فهمیدن، مطالعه کردن و اذعان کردن دوری نمود.

مثال: بررسی میزان  تماشای برنامه های تلویزیونی در روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی  در سال 1387  می توان چنین بیان کرد:

1ـ تعیین میزان تماشای برنامه های تلویزیونی روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی بر حسب جنس

2ـ تعیین میزان  تماشای برنامه های تلویزیونی در روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی  در سال 1387 بر حسب میزان تحصیلات

نکته: در اهداف جزئی (اختصاصی) معمولاً 2 نوع هدف با توجه به نوع مطالعه مطرح میشوند
1- اهداف توصیفی : این اهداف معمولاً میزان تماشای برنامه های تلویزیونی و تعیین میانگین  ان را می‌سنجد ونتیجه آن معمولاً به صورت اعداد بیان میشود.

2- اهداف تحلیلی : این اهداف معمولاً تعیین ارتباط و یا مقایسه 2 موضوع را می‌سنجد و نتیجه آنها به صورت بلی یا خیر بیان میشوند. مثال: ـ تعیین میانگین تماشای برنامه های تلویزیونی جمعیت روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی  در سال 1387 (هدف توصیفی) ـ تعیین ارتباط بین تماشای برنامه های تلویزیونی و میزان تحصیلات در جمعیت روستایی روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی در سال 1387 (هدف تحلیلی)
3- اهداف کاربردی:  معمولاً در بعضی مطالعات هدف دیگری تحت عنوان هدف کاربردی وجود دارد که نحوه بکارگیری نتایج حاصله از بررسی تحقیقات را مشخص میکند و ساختار مشخصی ندارد.
نکته: ذکر این نکته لازم است که اهداف باید تمام قسمتهای مسئله را آنچنان که تحت عنوان بیان مسئله آورده شده است را در برگیرد. اگر مسئله تحقیق با دقت کافی بیان شده باشد تنظیم اهداف آسان‌تر خواهد بود.

ذکر سئوالات تحقیق و فرضیات:

در یک مطالعه توصیفی اهداف توصیفی به سئوالات توصیفی تبدیل میشوند که معمولاً جواب آنها عدد می‌باشد.
مثال: میزان تماشای برنامه های تلویزیونی مشک آباد استان آذربایجان غربی  در سال 1387 بر حسب جنس چقدر است؟ در یک مطالعه تحلیلی اهداف تحلیلی به فرضیات تبدیل می‌شوند و یک فرضیه توضیح یا پیش‌گوئی این مسئله است که چرا یک یا چند عامل، عوامل دیگر را تحت تأثیر قرار میدهند.

مثال: تماشای برنامه های تلویزیونی در افراد بی‌سواد بیشتر از افراد تحصیل کرده است.

بیان متغیرهای تحقیق و تعریف عملیاتی آنها:

متغیرهای یک تحقیق بسیار مهم بوده و در واقع قلب یک تحقیق می‌باشند. متغیرها در واقع داده‌هائی هستند که ما می‌خواهیم آنها را جمع‌آوری نموده و آنالیز کنیم. به طور کلی متغیرها به دو دسته اصلی کمی و کیفی تقسیم میشوند و مبنای این تقسیم‌بندی این است که متغیرهای کمی مقادیر مختلف به خود می‌گیرند و متغیرهای کیفی حالات مختلف به خود می‌گیرند

مثال: سن یک متغیر کمی است و جنس یک متغیر کیفی

متغیرهای کمی خود به دو دسته تقسیم میشوند:

1- کمی گسسته: بین دو عدد اعشار نمی‌گیرد مانند تعداد فرزندان

2- کمی پیوسته: بین دو عدد بی‌نهایت عدد و اعشارقرار گیرد مثل قد بین 175 و 180 سانتی‌متر

متغیرهای کیفی نیز به 2 دسته تقسیم میشوند:

1- کیفی اسمی: برتری ترتیبی بین حالات مختلف متغیر وجود ندارد مثل جنس یا شغل

2- کیفی رتبه‌ای: برتری ترتیبی بین حالات مختلف متغیر وجود دارد مانند میزان  تماشای برنامه های تلویزیونی  با  میزان تحصیلات.

مقیاسهای اندازه‌گیری متغیرها:

گاهی در هنگام ثبت متغیرها یا در موقع تحلیل آماری کمی بودن متغیر برای پژوهشگر مطلوب نبوده و او مایل است متغیر مربوطه را به مقیاسی درآورد که تعداد کمتری مقدار یا حالت بپذیرد مثلاً تبدیل متغیر سن به گروههای سنی یک مثال معمول است

به طور کلی برای متغیرها چهارنوع مقیاس مختلف تعریف شده است که عبارتند از:

1- مقیاس نسبتی: دارای صفر واقعی هستند و فاصله‌ها مساویند مثل قد، وزن

2- مقیاس فاصله‌ای: دارای صفر قراردادی هستند و فاصله‌ها کاملاً قراردادی میشوند مثل درجه حرارت

3- مقیاس ترتیبی: در این مقیاس ترتیب مقادیر قابل مشاهده است مثلاً وزن از کم به زیاد

4- مقیاس اسمی: در این مقیاس نسبت مقادیر به هم، فواصل مقادیر و ترتیب آنها، هیچکدام مشخص نیست و هیچکدام به هم برتری ندارند و فقط کد یا شماره‌ای به آنها تعلق یافته است مثل کد 5

نکته: فقط2 مقیاس رتبه‌ای و اسمی در ثبت متغیرهای کیفی استفاده میشوند.

در مطالعات تحلیلی یک جنبه دیگر متغیرها نیز باید در نظر گرفته شود و آن مستقل یا وابسته بودن آنهاست.


متغیر مستقل یا علت: تغییرات آن تابع تغییرات متغیر دیگر نمی‌باشد

متغیر وابسته یا معلول: تغییرات آن تابع تغییرات متغیر دیگری است

مثال: بررسی ارتباط استعمال دخانیات و ابتلا به سرطان ریه» در این عنوان استعمال دخانیات متغیر مستقل و سرطان ریه متغیر وابسته است.

متغیرهای مخدوش‌کننده: متغیرهایی هستند که با علت و معلول هر دو در ارتباط هستند و بر روی هریک از آنها تأثیر میگذارند مثلاً فرض کنیم که محققی می‌خواهد نقش سیگار را بر روی بیماریهای قلبی و عروقی مطالعه کند یکی از متغیرهای مخدوش‌کننده در این میان استرس می‌باشد که هم می‌تواند باعث بیماری قلبی شود و هم بر روی مصرف بیشتر سیگار اثر بگذارد.

در مطالعات تحلیلی شناخت تمام متغیرهای مخدوش‌کننده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا اگر اثر این متغیرها بر نتیجه مطالعه در مرحله نمونه‌گیری یا تحلیل آماری خنثی نشود نتایج حاصله قابل اطمینان نخواهد بود.
متغیرهای زمینه‌ای: متغیرهای مربوطه به خصوصیات فردی جمعیت نمونه را متغیر زمینه‌ای می‌گویند این متغیرها معمولاً در تمام مطالعات ثبت می‌شوند مانند سن، جنس، شغل، تحصیلات و وضعیت تأهل در برخی مطالعات این متغیرها نقش متغیر مستقل را بازی می‌کنند.


متدولوژی تحقیق:


در این بخش نوع مطالعه (توصیفی یا تحلیلی)، جامعه موردنظر که تحقیق بر روی آنها صورت می‌گیرد را ذکر می‌کنیم در این مرحله بهتر است با کمک مشاور آمار یا مشاور روش تحقیق آگاه به تجزیه و تحلیل داده‌ها حجم نمونه و آنالیزهای آماری را مشخص کنیم و لازم نیست فرد مهارت لازم در این زمینه را داشته باشد.
مدت زمان لازم برای اجرای طرح:
در این قسمت زمان لازم برای اجرای طرح باید ذکر شده و نوع و تاریخ فعالیتهای انجام شده را در خصوص انجام طرح در جدولی زمانی به نام جدول گانت که در فرمهای پروپوزال وجود دارد مشخص خواهیم کرد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 4 فروردین 1394
رضا عارفان

ابزار های جمع آوری اطلاعات

1- پرسشنامه

پرسشنامه یكی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای كسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سوال ها (گویه ها) است كه پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می‌دهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشكیل می‌دهد. سوال های پرسشنامه را نوعی محرك-پاسخ می‌توان محسوب كرد. از طریق سوال های پرسشنامه می‌توان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام می‌دهد آگاهی یافت. باید توجه داشت كه در برخی فرهنگ ها با توجه به شرایط اجتماعی، پرسشنامه نمی تواند داده ها را با دقت لازم، همانند، یك مصاحبه عمیق، بدست دهد. بنابراین برای بالابردن دقت داده های گردآوری شده، توصیه می‌شود كه تكمیل پرسشنامه همراه با سایر ابزارهای گردآوری داده ها باشد. در غیر اینصورت باید داده های حاصله را با قید احتیاط به كار برد.

1-1- اصول كلی تنظیم پرسشنامه

- سوال های پرسشنامه باید بر اساس هدف ها یا سوال های تحقیق تنظیم گردد؛

- پرسشنامه باید پاسخ دهنده را جذب نموده و سوال های آن برای او جالب باشد؛

- پرسشنامه باید تا حد امكان كوتاه باشد و داده های مورد نیاز پژوهشگر را فراهم آورد؛

- دستورالعمل تكمیل پرسشنامه باید كوتاه بوده و حاوی كلیه اطلاعات مورد نیاز پاسخ دهنده، برای كامل كردن پرسشنامه باشد. پرسشنامه باید همراه دستورالعمل تكمیل آن بوده و چگونگی پاسخ دادن به سوال ها را برای پاسخ دهنده تشریح كند.

1-2- اجزاء اصلی پرسشنامه

پرسشنامه باید شامل اجزاء زیر باشد:

الف: نامه همراه یا مقدمه ای برای آماده كردن پاسخ دهنده جهت تكمیل پرسشنامه .

ب: دستورالعمل

ج: سوال ها (گویه ها)

در این جا هر یك از اجزاء یادشده بیان می‌شود.

الف: نامه همراه: در این قسمت هدف از گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همكاری پاسخ دهنده در عرضه داده های مورد نیاز بیان می‌شود. به منظور بیان هدف های یادشده می‌توان شیوه زیر را به كار گرفت. ابتدا هدف كلی پژوهش بیان شده و پاسخ دهنده با گزاره های خاص تحقیق آشنا می‌شود. پس از آن به نقش پرسشنامه در فراهم آوردن داده های مورد نیاز پژوهشگر اشاره می‌شود. پژوهشگر باید سعی كند تا پاسخ دهنده نسبت به همكاری در تكمیل پرسشنامه برانگیخته شود. برای این منظور باید بر با ارزش بودن داده های حاصل از پرسشنامه تاكید شود و پاسخ دهنده نسبت به ضرورت و اهمیت تحقیق آگاه گردد تا با دقت بیشتری پاسخ سوال ها را عرضه كند. علاوه بر آن در این قسمت محقق باید به این نكته اشاره كند كه داده های حاصل از پرسشنامه محرمانه بوده و بجز استفاده آماری، به منظور دیگری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

ب: دستورالعمل:  در این قسمت محقق سعی می‌كند پاسخ دهنده را با چگونگی پاسخ دادن به سوال های پرسشنامه آشنا كند. در دستورالعمل تكمیل پرسشنامه رعایت نكات زیر ضروری است.

1- هر نوع سوال پرسشنامه و چگونگی پاسخ دادن به آن تشریح شود.

2- تاكید بر رعایت دقت نسبت به پاسخ دادن به سوال ها.

3- باید بر این نكته تاكید شود كه پرسشنامه تا تاریخ معین تكمیل شده و به آدرس مربوط یا به پرسشگر تحویل داده شود. باید به خاطر داشت كه دستورالعمل تكمیل پرسشنامه باید كوتاه و به آسانی قابل فهم باشد. دستورالعمل های پیچیده باعث سردرگمی پاسخ دهنده شده و بر ماهیت پاسخ ها اثر می گذارد.

ج: انواع سوال های پرسشنامه :  اولین قدم در تعیین نوع سوال های پرسشنامه مشخص كردن متغیرهای پژوهش است. پس از آن محقق می‌تواند در مورد نوع سوال هایی كه می‌تواند متغیرها را اندازه گیری كند تصمیم بگیرد.

به طور كلی سوال های پرسشنامه به دو صورت ارائه می‌شود:

1- سوال های بسته- پاسخ

2- سوال های باز- پاسخ

سوال های بسته- پاسخ: سوال های  بسته- پاسخ مجموعه ای از گزینه ها را ارائه می‌دهد تا پاسخ دهنده از میان آن ها یكی را انتخاب كند. پاسخ دهنده این نوع سوال ها را به سرعت درك كرده و به سهولت به آن پاسخ می‌دهد. علاوه بر آن در استخراج داده ها، می‌توان به سهولت آن ها را مقوله بندی و تجریه تحلیل كرد.

پرسشنامه های بسته—پاسخ به حالت های متفاوتی ارائه می‌شود. این حالت ها به قرار زیر است:

حالت چند جوابی: در این نوع سوال، پاسخ دهنده یكی از گزینه های ارائه شده را انتخاب كرده و علامت گذاری می‌كند. مثال:

شغلی را كه من ترجیح می دهم

1- شغلی است كه در آن به توانایی پیشرفت خود اطمینان دارم.

2- شغلی است كه همیشه مجبور به محدود كردن توانایی هایم هستم.

3- شغلی است كه درآمد بسیار داشته باشد.

حالت چند درجه ای:  در این نوع سوال پاسخ دهنده موضع خود را در مورد موضوعی بر روی یك طیف با انتخابی كه به بهترین وجه نمایانگر باورها، عقاید یا نگرش او درباره آن گویه باشد، مشخص می‌كند. در مثال های زیر نمونه هایی از این حالت داده شده است.

نقش علوم در زندگی انسان انكار ناپذیر است.

كاملا موافق           موافق                   بی طرف                مخالف                  كاملا مخالف

انضباط در زندگی فردی

حیاتی است    خیلی مهم است        مهم است        نسبتا مهم است        اهمیتی ندارد

تا چه اندازه معلم شما سازمان یافته است؟

همیشه          اغلب اوقات         بعضی اوقات             به ندرت            هرگز

حالت تعیین اولویت نسبت به موارد ارائه شده: در این حالت یك سری گویه ارائه شده و از پاسخ دهنده خواسته می‌شود تا ترتیب اهمیت آن ها را مشخص كند. برای مثال به منظور پی بردن به نظرات معلمان مدارس ابتدایی درباهر مشكلات مدرسه می‌توان سوال زیر را همراه با گزینه های مربوط به آن به شرح ذیل مطرح كرد:

سوال: به نظر شما مهمترین سه مشكل این مدرسه به ترتیب اولویت چه می باشد؟ لطفا برای پاسخ دادن به این سوال با قرار دادن 1 ، 2 ، 3 ، 4  در مقابل هر یك از گزینه ها نظر خود را مشخص كنید:

فضای آموزشی

مدیریت مدرسه

ناهماهنگی توانایی دانش آموزان

عدم آمادگی معلمان برای اجرای برنامه درسی

سوال های باز- پاسخ: سوال هایی هستند كه در آن ها پاسخ دهنده می‌تواند پاسخ را به اختیار خود بیان كند. این پاسخ ها می‌تواند از چند كلمه تا چند جمله باشد. از این نوع سوال ها برای بررسی و مطالعه عقاید در یك زمینه خاص استفاده می‌شود. باید یادآوری كرد كه تجزیه و تحلیل داده های حاصل از این نوع سوال ها مشكل بوده و نیازمند یك سیستم كدگذاری ویژه می‌باشد.

مثال: احساساتی را كه در حال حاضر نسبت به مادر خود دارید شرح دهید.

نكات ضروری در تدوین سوال ها: پس از انتخاب نوع سوال های پرسشنامه ، محقق باید به تدوین سوال های پرسشنامه بپردازد. در تدوین سوال ها توجه به نكات زیر ضروری است:

1- از سوال های نامفهوم و مبهم پرهیز شود.

2- از سوال هایی كه پاسخ دهنده را به پاسخ خاصی هدایت می‌كند باید اجتناب كرد.

3- از سوال های پیچیده پرهیز شود.

4- از سوال های دو وجهی كه شامل دو سوال در یك پرسش است اجتناب شود.

5- تا جایی كه امكان دارد از ارائه سوال های منفی خود داری شود.

6- از بیان سوال های مستقیم كه موجب تحریك حساسیت آزمودنی شده و یا در وی ایجاد مقاومت می‌كند پرهیز شود.

7- از تنظیم سوال هایی كه آزمودنی پاسخ آن ها را در دسترس ندارد خود داری شود.

1-3- ترتیب ارائه سوال ها

در ارائه سوال ها باید به این دو اصل مهم توجه كرد:

1- سوال های اولیه باید به حدی جالب باشد كه پاسخ دهنده را به پاسخ دادن ترغیب كند؛

2- سوال ها از ساده ترین به پیچیده ترین عرضه شود؛

سوال هایی كه ممكن است آزمودنی در پاسخ دادن به آن ها اكراه داشته باشد در آخر پرسشنامه قرار داده شود.

1-4- اجرای مقدماتی پرسشنامه

پس از تدوین و تنظیم پرسشنامه لازم است یك بررسی مقدماتی بر روی آن انجام گیرد. هدف این بررسی برطرف نمودن اشكالات احتمالی می‌باشد و قطعا از مشكلاتی آتی نیز جلوگیری خواهد نمود. هر گونه اصلاح سوال های پرسشنامه به نتیجه حاصله از این بررسی مقدماتی بستگی خواهد داشت. بررسی مقدماتی را باید در میان افرادی كه جامعه آماری تحقیق را تشكیل می‌دهند انجام داد. بهتر است در پایان پرسشنامه از پاسخ دهنده خواسته شود تا نظر خود را درباره روشن بودن و یا ابهام برخی از سوال ها عرضه دارند. اگر كلیه پاسخ دهندگان به سوال مخصوصی پاسخ نداده باشند، در آن سوال باید تجدید نظر كرد. اگر پاسخ دهنده ما از پاسخ دادن به برخی سوال ها امتناع ورزند باید این گونه سوال ها مورد بازبینی قرار گیرد.

حال به راهنمای تدوین پرسشنامه توجه نمایید:

نكات عمده در تدوین پرسشنامه

الف: تصمیم گیری درباره محتوای سوال ها:
1- آیا بیان سوال ضروری است؟ تا چه اندازه این سوال مفید است؟

2- چند سوال برای این موضوع لازم است؟

3- آیا پاسخ دهنده اطلاعات لازم را برای پاسخ دادن دارد؟

4- آیا سوال باید عینی تر، ویژه تر و مرتبط تر با تجربیات فردی پاسخ دهنده باشد؟

5- آیا محتوای سوال به اندازه كافی كلی و به دور از سفسطه و جزئی گویی است؟

6- آیا پاسخ ها بیان كننده یك نظرگاه كلی است یا یك دیدگاه كاملا ویژه را نمایان می كند؟

7- آیا محتوای سوال جهت دار است، بدون این كه با سوال های دیگری این جهت خنثی یا تعدیل شود؟

8- آیا پاسخ دهنده داده های مورد نیاز را عرضه خواهد كرد؟

ب: تصمیم گیری درباره صورت بندی سوال ها
1- آیا سوال قابل فهم است؟ آیا جمله بندی مشكل و غیر واضح است؟

2- آیا سوال به اندازه كافی پاسخ های متفاوت در این زمینه فراهم می آورد؟

3- آیا به علت عدم بیان پیش فرض ها یا پیامدهای مورد نظر پژوهشگر سوال گمراه كننده است؟

4- آیا جمله بندی سوال جهت دار است؟ آیا سوال دارای بار عاطفی است و یا پاسخ خاصی را القا می كند؟

5- آیا جمله بندی سوال اعتراض پاسخ دهنده را بر خواهد انگیخت؟

6- آیا جمله بندی سوال چنان است كه پاسخ دهنده را مستقیما مورد خطاب قرار داده تا نتایج بهتری بدست دهد؟

7- آیا سوال ها بهتر است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بیان شوند؟

ج: تصمیم گیری درباره شكل پاسخ ها
1- بهترین شكل پرسیدن سوال به چه صورت می‌تواند باشد؟

2- اگر از سوال هایی استفاده می‌شود كه پاسخ دهنده با علامت گذاری پاسخ خود را مشخص می كند، كدام یك از موارد زیر مناسب تر است: چند گزینه ای یا مقیاس چند درجه ای، یا جواب های دوگزینه ای؟

3- اگر از سیاهه (چك لیست) سوال ها استفاده می‌شود آیا شامل تمام پاسخ های ممكن بوده و به ترتیب درست ارائه شده است؟ آیا طول سیاهه سوال ها منطقی می باشد؟ آیا جمله بندی سوال ها بی طرف و متعادل است؟

4- آیا نوع پاسخ، آسان، مشخص، هماهنگ و مناسب برای هدف است؟

د: تصمیم گیری درباره ترتیب قرار گرفتن سوال در پرسشنامه
1- آیا ممكن است كه پاسخ به سوال تحت تاثیر محتوای سوال های قبلی قرار گیرد؟

2- آیا ترتیب سوال ها دارای یك روال طبیعی است؟ آیا سوال ها دارای نظم منطقی و ترتیب روان شناختی است؟

2- مصاحبه

مصاحبه یكی از ابزارهای جمع آوری داده ها محسوب می‌شود. این ابزار گردآوری داده ها، امكان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می آورد و با كمك آن می‌توان به ارزیابی عمیق تر ادراك ها، نگرش ها، علایق و آرزوهای آزمودنی ها پرداخت. از سوی دیگر مصاحبه ابزاری است كه امكان بررسی موضوع های پیچیده پی گیری پاسخ ها یا پیدا كردن علل آن و اطمینان یافتن از درك سوال از سوی آزمودنی را فراهم می سازد. اعتقاد بر این است كه در جریان مصاحبه بسیاری از حالت ها و عكس العمل های آزمودنی فاش شده و می‌توان به مقاومت مصاحبه شونده در برابر برخی سوال ها پی برد. برای آنكه مصاحبه دارای كارآیی بوده و در رسیدن به هدف های تحقیق به محقق یاری نماید، توجه به نكات زیر ضروری است:

- ایجاد جو دوستانه:   اولین هدف مصاحبه گر باید آن باشد كه پاسخ دهنده را در شرایط مطلوبی قرار دهد. با ایجاد جوی كه توام با اعتماد و اطمینان است، پاسخ های آزمودنی به واقعیت نزدیكتر خواهد بود.

- توجه و علاقه مصاحبه گر:   مصاحبه گر باید به پاسخ های مصاحبه شونده دقت داشته و آن ها را با علاقه مندی پیگیری نماید. ثبت پاسخ ها بدون داشتن توجه، منجر به آن می‌گردد كه پاسخ دهنده نیز به سوالات با دقت و علاقه مندی پاسخ ندهد.

- نظم در ارائه سوال ها:    پژوهشگر بهتر است مصاحبه را با سوال های بنیادی و اساسی شروع كرده و سپس به تدریج سوال های ویژه و حساس را مطرح كند. مطرح نمودن سوال های حساس زمانی آغاز می‌شود كه میان مصاحبه گر و مصاحبه شونده اعتماد برقرار شود. بنابراین آزمودنی مقاومت كمتری نسبت به سوال ها خواهد داشت.

- نشان ندادن عكس العمل به پاسخ های آزمودنی:   مصاحبه گر نباید نسبت به پاسخ های مصاحبه شونده حالت تعجب، تشویق، سرزنش و یا عكس العمل های بازدارنده دیگری از خود نشان دهد. زیرا عكس العمل نامناسب مصاحبه گر می‌تواند بر پاسخ ها اثر گذاشته، پاسخ خاصی را به آزمودنی القا كند و علاوه بر آن آزمودنی را مورد قضاوت قرار دهد.

- مطرح كردن سوال ها به شیوه مشابه در طول مصاحبه:   برای مطرح كردن سوال ها باید از واژگان مشابه و جمله بندی یكسان برای تمام آزمودنی ها استفاده كرد. زیرا در غیر اینصورت ممكن است تفاوت هایی در پاسخ آزمودنی ایجاد شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 4 فروردین 1394
رضا عارفان

1. به مطالب خود نظم دهید و سپس فایل پاور پوینت را تهیه کنید.

2. در اولین اسلاید از صفحه عنوان استفاده شود.

3. می‌توانید فهرست مطالبی که قرار است در سمینار ارائه شوند را در اسلاید دوم قرار دهید.

4. اسلاید سوم را به تاریخچه موضوع و ادبیات تحقیق اختصاص دهید.

5. در اسلایدهای خودبه شیوه مناسبی نشان دهید که در جه مرحله‌ای از کل فایل‌های ارائه هستید. در زمان ارائه شنونگان می‌توانند انرژی خود را برای بهره‌برداری از صحبت‌های شما به همان نسبت تقسیم می‌کنند.

6. اگر اسلایدی در بین اسلایدهای شما وجود دارد که قصد صحبت بر روی آن را ندارید، آن اسلاید را حذف کنید.

7. تعداد اسلایدهای خود را محدود کنید و مطالب را فهرست وار بیان کنید. توضیح بیشتر را به مقاله خود انتقال دهید. در صورت نیاز مطالب تکمیلی و توضیح کامل در یک فایلDoc جداگانه ارائه شود.

8. در اسلایدها از شکل زیاد استفاده شود.

9. نسبت طول به عرض تصاویر را تغییر ندهید.

10. شماره شکل‌های مرجع اصلی را از شکلهای خود حذف کنید.

11. اندازه نامناسب فونت و عدم نمایش صحیح فونت فارسی انتخاب شده از معمول‌ترین مشکل در بسیاری از سخنرانی‌ها است. در زمان تهیه پاور پوینت به این مورد توجه شود.

12. در صورتی که فکر می‌کنید ممکن است زمانبندی صحبت‌های شما در هنگام سخنرانی تغییر کند، از حالت نمایش خودکار در اسلایدها استفاده نکنید.

13. در اسلایدهای خود به ذکر مباحث ساده اکتفا نکنید و تعادی از صفحات را به ذکر آخرین یافته‌ها در زمینه مورد نظر اختصاص دهید.

14. تعدادی از تصاویر و همچنین بخشی از مطالب در مورد محل مطالعه شده آورده شود.

15. در آخرین اسلاید نظر محقق و توصیه برای آینده (برای تحقیق‌های آینده) آورده شود.

16. نکات مربوط به تایپ را رعایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه مربوطه در وب سایت مراجعه شود.

17. با توجه به هدف و انتظار شما از انیمیشن در اسلاید، از حرکت اجزاء در هر اسلاید استفاده کنید.

18. اگر اعداد زیادی را به مخاطب نشان می‌دهید، حتماً آنها را به یک نمودار انتقال دهید و به این وسیله بهتر از آن نتیجه بگیرید.

19. فرمول‌ها را تایپ کنید و از متن بجای فرمول اجتناب کنید.

20. بهتر است عنوان هر اسلاید نشان دهد که مربوط به کدام فصل از فهرست مطالب است.

21. در استفاده از ارقام فارسی و مخصوصا ارقام اعشاری دقت کافی بعمل آید. زیرا گاهی در هنگام نمایش محل عدد صحیح و اعشاری جابجا می‌شود.

22. در قسمت نتیجه‌گیری بهتر است هم مزایا و هم محدودیت‌های كار خود را ذكر كنید و از ذكر مزایا به تنهایی خودداری شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 4 فروردین 1394
رضا عارفان

1. قبل از سخنرانی فونت‌ها، رنگ‌های بکار رفته و موارد از این نوع را کنترل کنید تا در موقع سخنرانی مشکلی پیش نیاید.

2. با توجه به اندازه صفحه نمایش در محل سخنرانی، اندازه فونت نمایش کنترل شود.

3. صحبت‌های خود را با نام خداوند متعال شروع کنید.

4. در شروع سخنرانی از حاضرین و هیات داوران برای حضور در سمینار خود تشكر كنید.

5. در هنگام صحبت تن صدای خود را تغییر دهید تا شنوندگان را خسته نكنید. به تمامی حاضرین نگاه كنید و در زمان مناسب محل ایستادن خود را تغییر دهید.

6. بخشی از صحبت‌های خود را به ذکر آخرین یافته‌ها در زمینه مورد نظر اختصاص دهید.

7. به شیوه مناسبی به مخاطبین نشان دهید که در چه مرحله‌ای از سخنرانی هستید. شنونگان نیز انرژی خود را برای بهره‌برداری از صحبت‌های شما به همان نسبت تقسیم می‌کنند.

8. اولین اسلاید صفحه عنوان است. در جلسه دفاع بعد از شروع صحبت چند ثانیه‌ای این اسلاید را همچنان نمایش دهید تا شنوندگان خوب با عنوان آشنا شوند.

9. مدت زمان صرف شده از طرف شما برای توصیف هر اسلاید، اهمیت آن مطلب را در سخنرانی شما بیان می‌کند. لذا زمان صحبت بر روی هر اسلاید را به درستی تقسیم‌بندی کنید.

10. در صورتی که از فرمول در اسلایدهای خود استفاده می‌کنید، توضیح کامل پارامترهای فرمول فراموش نشود.

11. از هر شکل، نمودار، فرمول و . . . نتیجه بگیرید و سپس به اسلاید بعد بروید.

12. زمانبندی سخنرانی رعایت شود: معمولا 15 دقیقه سخنرانی و 5 دقیقه سوال و جواب مناسب است.

13. اگر برای نمایش اسلایدها از همکار استفاده می‌کنید، همکار خود را در جریان سمینار قرار دهید و حتی چند بار سمینار را با یکدیگر مرور کنید.

14. هر مرجع را در زمانی که در اسلاید به آن شماره می‌رسید، به مرجع اشاره کنید تا مخاطبین بدانند کدام مرجع است. مثلا به شماره مرجع اشاره کنید و بگویید "پروفوسور پنگ در کتاب مبانی نشست خود این نمودار را ارائه کرده است". به این ترتیب مخاطبین بدون مراجعه به فهرست منابع می‌توانند متوجه شوند که این مرجع از یکی از کتب پرفسور پنگ آمده است.

15. اگر یک کلمه فنی را به فارسی ترجمه می‌کنید، اصل کلمه در زبان اصلی را نیز ذکر کنید.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 4 فروردین 1394
رضا عارفان
منبع: چگونه یک دفاع موفق و کامل از پایان نامه داشته باشیم- قسمت دوم | وبلاگ - تراپیپر 
http://www.terapaper.com 

در ادامه قسمت اول از سری پست های "چگونه یک دفاع موفق از پایان نامه داشته باشیم" قصد دارم تا با ذکر جزئیات بیشتر در مورد بند های ناتمام قسمت اول، به خوانندگان وبلاگ تراپیپر که قصد دفاع از پایان نامه خود را دارند تا حد توان، کمکی کرده باشم. همیشه این ایام، پر ترافیک ترین ایام سال است و عذر خواهم که در نگارش قسمت دوم تاخیر داشتم.

 

در قسمت اول چنین گفتیم که:

  • داوران را درگیر توضیحات کنید، آنها نباید خسته شوند (تکنیک لازم  داره در قسمت بعدی توضیح میدم).
  • سرزنده و با روح باشید.
  •  صدایی تاثیر گذار، قوی  و رسا داشته باشید. آرام صحبت نکنید.
  • از کارهایی که باعث پرت کردن حواس حاضرین می شود جلوگیری کنید.
  • تمرین واقعی داشته باشید.
  • مناسب ترین پوشش ممکن (ساده، تمیز و اتو شده)  را داشته باشید.
  • حرف های تکراری را حذف کنید.
  • چند مرحله ای صحبت کنید (با میزان هیجانی که به موضوع می دهید به شنونده القا کنید که بخش جدیدی شروع شده. این نیز قدری نیاز به توضیح دارد در قسمت بعدی).
  • از یک هفته قبل مراقب سلامتی تان باشید (همیشه هستید اما  آن هفته بیشتر) و برنامه غذایی مناسبی داشته باشید.
  • شب قبل از دفاع استراحت کنید. 
  • ساعت ارائه را قبل از 10 صبح نگذارید.
  • پذیرایی را به دیگران واگذار کنید.
  • به کسی در آن روز و روز قبل و بعدش (ممکنه جلسه به فردا موکول بشه) قول ندهید و قرار ملاقات ها را حوالی آن روز کاملا کنسل کنید.
  • لوازم را بیاورید و روز قبل در محل ارائه قرار دهید. مثل پوینتر لیزری و یا چوب دستی اشاره، اگر لازم دارید.
  • محل ارائه را روز قبل بررسی کنید. نور، وسایل مورد نیاز و چگونگی کار با لوازمی مثل پروژکتور.
  • از ارائه و اسلایدها، نسخه بک آپ تهیه کنید، روی فلش مموری و سی دی بطور جداگانه.
  • نوع قرار گیری تان در هنگام ارائه بسیار مهم است، هرگز پشت به مخاطب نباشید، حتی یک لحظه! 
  • تعداد اسلاید ها مناسب باشد، طوری که بتوانید در تایم مورد نظر به راحتی و بدون عجله ارائه بدهید، البته کلی بحث داره.

 

توضیحات اضافه:

داوران را درگیر توضیحات کنید.

نه تنها داوران، هر فردی را شامل می شود! اگر در طی مدت طولانی تنها متکلم باشید و داده پراکنی کنید، زمان زیادی نخواهید توانست مخاطب خود را با همه تمرکز، متوجه خود نگه دارید. به عنوان مثال، دست زیر چانه زدن در هنگام گوش دادن توسط داوران یکی از مصادیقی هست که می توانید متوجه شوید که مسیر اشتباه را در پیش گرفته اید. چاره چیست؟ آیا باید دیگران هم صحبت کنند؟ خیر.  بایستی بخشی از کار را با سوال شروع کنید. به عنوان مثال، " ما در ابتدای پروژه، سوالمان این بود که چرا سلول a پس از در معرض قرار گرفتن دز b از داروی c دچار تخریب سلولی می شود و همانطوری که شما هم کاملا می دانید این نتیجه طبیعی نیست..." کمی مکث هم همراه آن کنید... داور یا به این نتیجه منطقی واقف است یا واقف نیست. در هر دو حالت به حرف شما می اندیشد و فرصت می دهید ذهن او به تکاپو برای همراهی با متن سخن شما بیفتد. بعد از مکث، "سرانجام آقای دکتر جابز استاد مشاور من این پیشنهاد را دادند که رفتار این سلول را در دز کمتر دارو بررسی کنیم و من بعد از مدتی تلاش برای انجام صحیح آزمایش سرانجام به نتیجه خوبی رسیدم. ..."  یعنی مدام سوال و چالش ها را مطرح کنید و خودتان جواب بدهید تا ذهن شنونده درگیر شود. مطمئن باشید  با این روش خسته نمی شود. فراموش نکنید، خستگی داور نتیجه خوبی ندارد! در طی صحبت، با آوردن نام افراد قدری فضای جلسه را عوض کنید و مراتب قدردانی خود را از راهنمایی هایشان در میان صحبت ها نشان دهید.

 

اصل ساده فراموش شده!

اگر موفقیت شما نتیجه کار تیمی بوده، بد نیست کمی از موفقیت کسب کرده و اعتبار را با افرادی که حق دارند (اساتیدتان) هم سهیم شوید و همه اعتبار و همه چیز های خوب را برای خود نخواهید! اگر از همین الان  این اصل ساده را یاد نگیرید، هیچ وقت یاد نخواهید گرفت! البته پیامی هم به اساتید محترم از طرف اینجانب: در پایان نامه ای که استاد راهنمای آن هستید، شما بزرگترین نقش را دارید و آن همان راهنمایی دانشجو است. به عبارتی بیشترین اعتبار را شما کسب کرده اید. پس سعی کنید در جلسه دفاع، با اعتباری که به دانشجوی خودتان می دهید، لذت انجام موفقیت آمیز اولین کار علمی دوران زندگی اش را به او بدهید. انجام این کار توسط آنانی که از لبه علم گذشته و آنسوی علم را دیده اند، به تجربه ثابت کرده هیچ چیز از فردی که دهنده اعتبار است نه تنها کم نمی کند بلکه به اعتبار او نیز می افزاید. 

 

چند مرحله ای صحبت کنید.

حتما کتاب داستان خوانده اید. کتاب دارای چند فصل است و در برخی از فصل ها به اوج می رسد و در برخی از فصل ها از شدت هیجان کم می شود. شما نیز بایستی فراز و نشیب هایی به صحبت ها و لحن خود بدهید. در دقیقه 12 ام از ارائه خود ناگهان نوع لحن را عوض کنید و جدی تر، وارد مباحث دقیق و اصل مطلب و کاری که کرده اید شوید. کاری کنید که کسی خسته نشود. کاری کنید که تغییرات لحن و اسلایدهای شما ناگهانی باشد و اینطوری متوجه فاز و مرحله جدید شوند. با اینکار شما زمان جلسه را به دست گرفتید، به نوعی که وقتی ارائه شما تمام شود فرصت سوال پرسیدن از شما با انرژی کافی فراهم خواهد بود!

از سوال نترسید! اگر بخواهید با زیرکی، وقت را با ارائه سنگین و خسته کننده خود بگیرید تا وقت سوال کردن از شما کمتر شود، نتیجه بر عکس خواهید گرفت و خواهید دید سوال هایی که از شما پرسیده می شود، سخت تر و خسته کننده تر خواهد شد. انگار مغز انسان تقلید می کند. هر آنچه در 30 -45 دقیقه ارائه دیده است را عینا با رفتار مشابه پاسخ می دهد. 

 

هرگز پشت به مخاطب نباشید حتی یک لحظه!

این را تنها به جهت موضوع بی احترامی به داوران عرض نکردم، بلکه بیشتر به این خاطر که وقتی شما تمرکزتان را از لپ تاپ و نگاه کردن به حضار، به محل سومی (صفحه نمایش پروژکتور) معطوف کنید، به مراتب کنترل کمتری به جلسه و اوضاع خواهید داشت. البته حفظ احترام بر شما واجب است و ربطی به جلسه دفاع ندارد. ضمنا از ژست هایی که بیانگر دانش فوق العاده شما در آن زمینه تحقیقاتی است به شدت پرهیز کنید. مصادیق مختلفی دارد. یک مثال: در حال ارائه دستی را در جیب گذاشته و قدم زنان مباحث علمی را بیان کنید. خاطرم هست موردی بود که به همین دلیل داوران را عصبی کرده بود!

حتی اگر در هنگام سوال کردن به شما گفتند در اسلاید سوم وسط صفحه چه نوشته اید، هول نشوید! مجدد همان لپ تاپ و کامپیوتر را دنبال کنید و به صفحه پروژکتور نگاه نکنید. به جرات می توان گفت، نگاه کردن به صفحه پروژکتور و دنبال مطلب گشتن در آن، در حین پرسش و پاسخ، کار بسیار نادرستی است و کافیست مطلبی را در صفحه پروژکتور پیدا نکنید و تازه حضار بخواهند شما را راهنمایی کنند. این اتفاق به طرز باور نکردنی کبریت به انفجار کشیدن انبار تمرکز شما خواهد بود... پس تنها به دو مکان نگاه کنید: اول اساتید و حضار و دوم صفحه مانیتور روبرویتان!

 

نور جلسه

نور جلسه را طوری تنظیم نکنید که همه جا تاریک باشد و فقط نور لپ تاپ بر صورت شما بتابد و در تاریکی بدرخشید! روشن کردن چراغی در انتهای اتاق ارائه هیچ مشکلی ندارد. البته بایستی اسلاید ها را روز قبل در آن نور بطور امتحانی تست کنید که آیا از همه نقاط اتاق به خوبی دیده می شود یا خیر. پس زمینه و نور اسلاید های شما در ارائه مهم هست. هر نوع تم را برای نمایش انتخاب نکنید. 

 

پذیرایی را به دیگران واگذار کنید.

منظور این است که از خرید تا توزیع پذیرایی، خودتان را اصلا درگیر نکنید. خب، واضح است که اگر روزهای قبل در دفاع دوستانتان این لطف را برایشان کرده باشید، در این مورد مشکلی نخواهید داشت. فراموش نمی کنم، ماه رمضان سالها پیش بود، برای یکی از دوستان، الطاف در حدی بود که یک کمیته پذیرایی مهیا شد. موارد پذیرایی بسته بندی و توزیع شد تا بعد از افطار میل کنند! من هم در انیمیشن اسلایدهایش به او کمک می کردم! طفلی در طول تحصیلش کلی لطف کرده بود و در روز دفاع، کمتر کسی را می دیدی که نشسته باشد. یکی را می دیدم که برایش لپ تاپ آورده، یکی هم برایش خرید کرد، یکی اطلاعیه ها را نصب کرد... و البته گفته باشم... خودش ارائه داد!

در این میان ممکن است شما از آنهایی باشید که تا به حال برای دفاع کسی کمکی نکرده اید، حالا باید چه کار کنید!! راه حلش ساده است. از یکی از دوستان و یا بستگان نزدیک خود خواهش کنید، شاید یکی دلش برایتان سوخت و حاضر به کمک شد! در این هنگام مشکلی نیست و مجاز هستید (برخلاف توصیه در قسمت اول از وبلاگ تراپیپر) که یکی از جوان های همسن فامیل را برای این کار بگمارید. البته تاکید کنید بدون همراه! مهمانی نیست!

در نهایت اگر یک دوست با معرفت هم پیدا نشد، از یکی از کارمندان دانشگاه از روز قبل بخواهید به شما لطف کرده و در مقابل، شما نیز پاسخ محبتش را بدهید. پس هرگز خودتان را درگیر این کار نکنید!

 

چند نکته دیگر

از سوال نهراسید.

ببینید دوستان! داوران، پایان نامه شما را روزها قبل مطالعه کرده اند. سوالاتی را نوشته اند و در روز دفاع آمده اند تا پاسخ آنها را از شما بپرسند.

بنا را بگذارید فرد سوال کننده برای درک خودش از واقعیت سوال می پرسد و نه کم کردن نمره شما، غرض ورزی و یا خدای ناکرده خودنمایی مقابل بقیه! توجه داشته باشید، نوع نگرش شما و تصور شما از حقیقت پشت حوادث که چرا و به چه منظوری فلان سوال از من در حال پرسش است، تاثیر بسزایی در نتیجه و توانایی شما در کنترل جلسه دارد.

خوب به این واقعیت توجه کنید، حتی اگر تفکر سالمی پشت سوال نباشد، طرز رفتار و برخورد درست شما می تواند این ضربه را مانند ضربه گیر به حداقل  برساند. پس دنیا را از قبل برای خودتان تیره و تار نکنید که فلانی قرار است من را ضایع کند یا اینکه فلانی همیشه سوال های سخت و نفس گیر می پرسد، و از حرف هایی که ترس برانگیز باشد بپرهیزید.

آخرش قرار است چه شود؟ ببینید از اسم جلسه کاملا مشخص است، بایستی از خود دفاع کنید و قرار نیست چیزی نشنوید. بنابراین تلاش کنید که قدری از سوالات (نه همه سوالات) را به خوبی جواب دهید و بابت برخی دیگر اعلام ناتوانی تان را با سکوت و اینکه "نتوانستم روی این بخش کار کنم" نشان دهید. خاطرتان باشد نمره تان به خاطر اعتراف به ندانستن کم نخواهد شد. این را گفتم برای آنهایی که گلویشان خشک می شود و رنگشان با سوالات پی در پی می پرد و سرخ می شود. نمره زمانی کم خواهد شد که ندانید و بخواهید با جواب بی ربط جواب دهید. 

همیشه نگاه جدی داوران را به معنی شرایط سخت تصور نکنید. در جواب دادن هم اصلا نیازی نیست با سرعت عمل کنید. به عکس های داوران در تصویر نگاه کنید. به نظر من بیشتر در چهره هایشان تازگی مبحث موج می زند تا آماده شدن برای پرسیدن سوال های سخت!

 

جلسه دفاع است، جلسه تدریس شما نیست.

فراموش نکنید جلسه دفاع است، جلسه تدریس شما نیست. بایستی از کاری که کرده اید با توضیحات دقیق و مفصل دفاع کنید. این موضوع را خیلی از دانشجو های تحصیلات تکمیلی که همزمان تدریس هم می کنند، توجه نمی کنند! برخی اوقات آنقدر رفتار دانشجو زننده می شود و اگر احیانا مقالاتش در یک ژورنال خیلی مهم چاپ شده باشد دچار غرور می شود که استاد داور محترم چنین تصور می کند که آمده تا درس یاد بگیرد! البته در جلسه دفاع همه درس یاد می گیرند اما نه اینقدر نمایان و درشت! که شما در نقش استاد هستید. حتی در جلسات تدریس هم بایستی مراقب باشید که غرور نداشته باشید، فرق شما با دانشجوی شما در آن زمینه تحقیقاتی فقط به اندازه یک ترم است! بعد از اتمام ترم ممکن است دانشجوی شما در آن زمینه متبحر تر از خود شما شود. پس غرور بی جا نداشته باشید و البته ربطی به بحث ما ندارد... ناخود آگاه یاد این نوشته ام افتادم (لینک) و به یکی از دلایلی که چرا ما در لبه علم بسر نمی بریم؟ در آنجا تنها یک علت اشاره شد، هم اینک علت دیگر را غرور می بینم. با اندک مطلبی که یاد می گیریم فراموش می کنیم که مانده است تا بزرگ شویم، بگذریم... مصادیق غرور و بی احترامی به حضار خیلی زیاد و گوناگون است. حس بد منتقل نکنید.

 

موضوعاتی که در کنترل شما نیست.

مواردی مثل قطعی برق، افتادن صفحه پروژکتور، خاموش شدن ناگهانی پروژکتور و... به هیچ عنوان نقصی را متوجه شما نمی کند. در این مواقع، خونسردی خودتان را حفظ کنید. خیلی خونسرد در محل ارائه تان پشت کامپیوتر بایستید و اجازه دهید دوستانتان رفع مشکل کنند. البته اگر کامپیوترتان ویروسی باشد و ناگهان وسط کار هنگ کند، نقص متوجه شماست. گفته باشم!

 

تا قسمت بعدی خدانگهدارتان






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 4 فروردین 1394
رضا عارفان
منبع: چگونه یک دفاع موفق و کامل از پایان نامه داشته باشیم- قسمت اول | وبلاگ - تراپیپر 
http://www.terapaper.com 

سوالی که دغدغه همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در روزهای واپسین نگارش پایان نامه است

چگونه یک دفاع موفق و کامل از پایان نامه داشت باشیم؟

آیا ممکن است شیوه ارائه تاثیر در نمره دفاع  و داوری داشته باشد؟ 

البته همین ابتدا بگویم که من از تجربیات شخصی خود می نویسم و این مطلب از جایی برگرفته نیست، آنچه میخوانید حس کرده ام و خرسندم که از طریق وبلاگ تراپیپر با شما در میان میگذارم.

 

جواب به این سوالات را در دو یا سه پست بطور خلاصه به خوانندگان مشتاق وبلاگ تراپیپر،  تقدیم میکنم. از صمیم قلب برایتان آرزوی موفقیت دارم. خیلی خوشحال می شوم بعد از اجرای یکی از بند های این توصیه نامه ام بشنوم و کامنت بگذارید که به خاطر اجرای آنها موفق شدید. 

 

دوستان عزیزم

جلسه دفاع میتواند خوب برگزار شود ! اینکه در برگزاری مناسب آن چه قدر سهیم هستید و نقش دارید واقعا صد در صد نیست. توکل به خدا کنید به اندازه ای که می توانید تلاشتان را بکنید و کار درست را انجام دهید بقیه اش را بسپارید به خدا. چراکه خوش خلقی و بد خلقی داوری دست شما نیست. گاهی اوقات به اصطلاح شانس می اورید و همه چی حتی آسمان و هوا نیز دل انگیز می شود !

 

توصیه های من

من خودم حقیقتا از دسته ای نیستم که روز دفاع از پایان نامه کل اقوام و آشنایان و افرادی که ربطی به این رشته ندارند رو دعوت کنم، برخی این کار رو میکنند چراکه این روز برای آنها خیلی بزرگ است در حالی که برای من خیلی بزرگ نیست فقط بزرگ است نه به اندازه ای که منتظر باشم بعد از جلسه اگر موفق عمل کردم یک حلقه گل بر گردنم بیفتد.

اینکه زمان و فضایی را خیلی بزرگ کنید، قرار گرفتن در آن فضا و زمان ممکن است برایتان استرس آفرین باشد.  پس اگر خودتان را خوب می شناسید که نمی توانید با حجم زیادی از پارامتر های محیطی روبرو شوید بهتر است از شدت آنها بکاهید. جلسه ای آرام و بدون هیاهو! 

 

  • داوران را درگیر توضیحات کنید، آنها نباید خسته شوند ( تکنیک لازم  داره در قسمت بعدی توضیح میدم)
  • سرزنده و با روح باشید 
  •  صدایی تاثیر گذار، قوی  و رسا داشته باشید. آروم صحبت نکنید 
  • از کارهایی که باعث پرت کردن حواس حاضرین می شود جلوگیری کنید
  • تمرین واقعی داشته باشید
  • مناسبترین پوشش ممکن (ساده، تمیز و اتو شده)  را داشته باشید
  • حرف های تکراری را حذف کنید
  • چند مرحله ای صحبت کنید ( با میزان هیجانی که به موضوع می دهید به شنونده القا کنید که بخش جدیدی شروع شده . این نیز قدری نیاز به توضیح دارد در قسمت بعدی)
  • از یک هفته قبل مراقب سلامتی تان باشید ( همیشه هستید اما  آن هفته بیشتر) و برنامه غذایی مناسبی رو داشته باشید
  • شب قبل از دفاع استراحت کنید. 
  • ساعت ارائه را قبل از 10 صبح نگذارید
  • پذیرایی را به دیگران واگذار کنید
  • به کسی در آن روز و روز قبلش و بعدش (ممکنه جلسه به فردا موکول بشه) قول ندهید و قرار ملاقات ها را حوالی آن روز کاملا کنسل کنید
  • لوازم را بیاورید و روز قبل در محل ارائه قرار دهید. مثل پوینتر لیزری و یا چوب دستی اشاره اگر لازم دارید
  • محل ارائه را روز قبل بررسی کنید. نور، وسایل مورد نیاز و چگونگی کار با لوازمی مثل پروژکتور
  • از ارائه و اسلایدها، نسخه بک آپ تهیه کنید، روی فلش مموری و سی دی بطور جداگانه
  • نوع قرار گیری تان در هنگام ارائه بسیار مهم است، هرگز پشت به مخاطب نباشید حتی یک لحظه! 
  • تعداد اسلاید ها مناسب باشد طوری که بتونید در تایم مورد نظر به راحتی و بدون عجله ارائه بدید البته کلی بحث داره

در قسمت بعدی توضیحات بیشتر ارائه میشه

موفق و کامیاب باشید






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 4 فروردین 1394
رضا عارفان




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 3 فروردین 1394
رضا عارفان

روشی جدید برای گرفتن الماس (gem) رایگان – Clash Of Clans اندروید و ios

free clash of clans gem

 به روز شد (۱۳۹۳/۱۱/۱۰)

 

خب امروز با یه آموزش جذاب با عنوان روشی جدید برای گرفتن الماس (Gem) رایگان در بازی Clash Of Clans در خدمت شما هستیم. حتما برای شما هم اتفاق افتاده که بعضی از افراد ادعای هک کردن بازی رو داشتن که هیچ کدوم واقعی نبوده، و یا خودتون به دنباله راهی برای هک کردن بازی گشته اید  ولی به جایی نرسیده اید. اما این روش اصلا نوعی هک کردن به شمار نمی آید و کاملا قانونی و مجاز به شمار می آید. جای دارد این را هم اضافه کنم که ما اولین وبسایت در میان وبسایت های ایرانی و خارجی هستیم که به این روش اشاره کرده است.

 

گرفتن جم رایگان با نرم افزاری که در آخر پست معرفی می کنم میسر می شود. روش کار این نرم افزار این گونه است که ابتدا پس از نصب نرم افزار، نرم افزار یک سری برنامه رو به شما پیشنهاد می کند و با نصب هر یک مقداری امتیاز (به اصطلاح Point) به حساب شما واریز می شود و در آخر اگر امتیازات شما به حدنصاب رسید می توانید گیفت کارت گوگل (Google play gift card) یا گیفت کارت آی تونز (iTunes gift card) مورد نظر خود را دریافت کنید و به حساب کاربری خود منتقل نمایید و از این طریق در بازی الماس (gem) خریداری کنید (از گیفت کارت ها برای خریداری بازی ها ، کتاب ها و کلا هر چیز دیگه ای هم می توانید استفاده کنید).

 

روش جالبیه، این طور نیست؟؟؟ حتما دارید با خودتون فکر می کنید که چرا این راه به فکر خودتون نرسیده بود.

 

خب به هر حال بهتره بریم سراق آموزش کار کردن با نرم افزار. جای دارده این را هم اضافه کنم که نرم افزار های مشابهی هم وجود دارد ولی هیچ کدوم به خوبیه نرم افزاری که امروز معرفی می کنم نیست و همچنین این نرم افزار قلق ها و ترفند های جالب و پیش پا افتاده ای دارد که اگر ما رو تا آخر این پست همراهی کنید از دانستن آن ها محروم نمی شوید.

 

راه اندازی و نصب نرم افزار: 

-ابتدا نرم افزار free gift cards را از لینک موجود در انتهای پست دانلود کنید.

-پس از نصب کردن نرم افزار بر روی دیوایس اندرویدی خود نرم افزار را اجرا کرده و از تب get points گزینه ی ششم یعنی point offers # sp رو انتخاب کنید.

– در این قسمت روی یکی از بازی یا نرم افزار های موجود کلیک کنید و آن را از طریق گوگل پلی استور (play store) دانلود کنید.

– پس از اتمام دانلود و نصب، بازی یا نرم افزار دانلود شده را اجرا کنید و چند دقیقه با آن کار کنید.

– پس از چند دقیقه دوباره وارد free gift cards شوید اگر امتیاز شما ثبت شده بود به مرحله ی بعدی بروید ولی اگر ثبت نشده بود ۳۰ دقیقه دیگه صبر کنید.

-پس از این که امتیاز شما ثبت شد از تب get points وارد گزینه ی اول یعنی input invitation code شوید و کد ik6b4 را وارد کنید تا ۱۰۰ امتیاز رایگان بگیرید.

– بعد از گرفتن ۱۰۰ امتیاز رایگان وارد گزینه ی دوم در تب get point یعنی daily reward شوید و برروی check in کلیک کنید تا امتیاز امروز خود را دریافت کنید.

-پس از دریافت امتیاز روزانه راه اندازی نرم افزار به اتمام می رسد و شما می توانید با وارد شدن به هریک از پیشنهادات(point offers) و نصب کردن نرم افزار ها امتیاز برای خود جم کنید و سر انجام می توانید از تب rewards گیفت کارت گوگل یا آی تونز مورد نظر خود را دریافت کنید و با وارد کردن کد آن در قسمت redeem در play store یا آی تونز گیفت کارت خود را ثبت کنید و با آن در بازی الماس (gem) تهیه کنید.

 دوستانی که با دانلود از گوگل پلی استور مشکل دارن به اینجا مراجعه کنن.

 

چطوری امتیازات بیشتری کسب کنیم؟

یکی از روش ها عوض کردن آی پی (ip) می باشد در این صورت پیشنهاد های بیشتری دریافت می کنید که امتیازات بالایی دارند برای این کار می توانید از نرم افزار hotspot sheild یا shadow socks و… استفاده کنید.

فعلا همین و لی اگه بازم چیز جدیدی یاد گرفتم حتما همین جا مطرح می کنم. اگر مشکل یا پیشنهادی دارید می توانید از قسمت دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید.

 

قابل توجه دوستانی که آی فون دارن

نرم افزاری free gift cards روی آی فون(کلا روی ios ) قابل استفاده نیست ، اگه دیوایس اندرویدی دم دست دارن یا شبیه ساز های اندروید روی کامپیوتر دارن می تونن از‌اون برای جمع کردن امیتاز استفاده کنن و itunes gift card بگیرن. یا می‌تونن از نرم افزار های مشابه که‌روی‌ آیفون پشتیبانی میشه استفاده کنن (مثل: appnana , itunes gift cards و…)

 

ویدئوی تایید صحت عملکرد این روش


 

 

 

کپی برداری فقط با ذکر لینک منبع مجاز است

دانلود

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 3 فروردین 1394
رضا عارفان